|
PYTANIA EGZAMINACYJNE NA KARTĘ WSPINACZA
(podkreśl odpowiedzi, które są prawidłowe)
- Do wspinaczki z dolną asekuracją nadaje się wyłącznie lina
- statyczna
- dynamiczna
- W trakcie wspinaczki z dolną asekuracją bezpieczeństwo zapewnia:
- asekuracja jedną żyłą liny pojedynczej
- asekuracja jedną żyłą liny połówkowej
- asekuracja dwoma żyłami liny pojedynczej
- asekuracja dwoma żyłami liny połówkowej
- W trakcie wspinaczki z dolna asekuracją z dwutorowym prowadzeniem liny podczas wpinania w poszczególne punkty przelotowe można rozdzielać:
- linę połówkową
- linę bliźniaczą
- Najlepszym węzłem do połączenia uprzęży z liną jest:
- ósemka
- kluczka
- skrajny tatrzański
- Najlepszym węzłem do połączenia dwóch lin różnej grubości jest węzeł:
- podwójny zderzakowy
- równoległy taśmowy
- Najlepszym węzłem do połączenia dwóch końców taśmy jest węzeł:
- podwójny zderzakowy
- równoległy taśmowy
- Za bezpieczne można uznać stanowisko asekuracyjne składające się z:
- z jednego atestowanego ringa
- z dwóch atestowanych ringów
- z trzech punktów pracujących niezależnie
- Która komenda jest poprawna?
- ściągaj
- ściągaj linę
- ściągaj luz
- Która z komend wydanych przez prowadzącego jest najważniejsza dla bezpieczeństwa całego zespołu?
- mam auto
- wybieram
- możesz iść (lub chodź)
- Który z karabinków nadaje się do asekuracji za pomocą półwyblinki?
- owalny zakręcany
- każdy zakręcany
- tylko karabinek HMS
- W trakcie asekuracji na górnym stanowisku należy:
- asekurować z przyrządu wpiętego w stanowisko asekuracyjne
- asekurować z przyrządu wpiętego w uprząż
- Po przejściu wyciągu w trawersie należy ściągać linę biegnącą do partnera:
- z przyrządu wpiętego w stanowisko
- z przyrządu wpiętego w uprząż
- Które przyrządy umożliwiają asekuracje dynamiczną?
- kubek
- płytka
- Gri-Gri
- Asekuracja dynamiczna jest zalecana:
- podczas wspinaczki nisko nad ziemią
- podczas asekuracji z użyciem niepewnych punktów przelotowych
- Największe niebezpieczeństwo w trakcie zjazdu na linie stanowi:
- groźba wyrwania stanowiska zjazdowego
- groźba ugodzenia kamieniem
- groźba utraty kontroli nad przyrządem zjazdowym
- Czy zjazd z użyciem węzła HMS wpiętego do uprzęży za pośrednictwem długiej pętli jest bezpieczny?
- tak
- nie
- W trakcie zjazdu na linie można zrezygnować z asekuracji z węzła zaciskowego:
- kiedy zjazd kończy się na ziemi
- kiedy jesteśmy asekurowani dodatkową liną z góry
- kiedy jesteśmy asekurowani przez partnera z dołu
- W trakcie poruszania się w kruchym terenie należy:
- używać kask ochronny
- stosować dwutorowe prowadzenie liny
- unikać wspinaczki siłowej
- Czy w trakcie asekuracji na wędkę można przełożyć linę bezpośrednio przez pętlę stanowiskową bez pośrednictwa karabinka?
- tak
- nie
- Czy w trakcie asekuracji na wędkę należy zawiązać węzeł bezpieczeństwa na końcu liny?
- tak
- nie
PYTANIA EGZAMINACYJNE NA KARTĘ TATERNIKA
Egzamin z asekuracji, sprzętu, poruszania się po linie
- Wymień znane Ci rodzaje lin wspinaczkowych.
- Jak należy konserwować, przechowywać i transportować linę? (transport: w samochodzie, w plecaku itp.
- Omów zastosowanie różnych rodzajów lin wspinaczkowych.
- Omów wady i zalety każdego z tych rodzajów.
- Jak oznakowane są liny pojedyncze, połówkowe, bliźniacze?
- Omów konstrukcję liny wspinaczkowej.
- Jakiego typu i jakiej długości linę warto kupić: do wspinania w skałkach, w Tatrach latem, w Tatrach zimą? Uzasadnij odpowiedź.
- Jak powinien być wyregulowany i zapięty system mocowania kasku?
- Dlaczego kask budowlany nie może być stosowany podczas wspinaczki?
- Dlaczego nie powinno się używać kasków innych niż alpinistyczne?
- Jak dowiązać linę do uprzęży biodrowej (w którym miejscu i jakim węzłem)?
- Jak połączyć uprząż biodrową i pas piersiowy?
- W jaki sposób należy wpinać do uprzęży przyrządy zjazdowe i asekuracyjne?
- Pokaż sposób wykonania uprzęży improwizowanej.
- Zwiąż się lub kogoś bezpośrednio liną.
- Jakimi kryteriami powinieneś się kierować wybierając nową uprząż?
- Jak można podzielić haki ze względu na ich ksztalt?
- Jak można podzielić haki ze względu na materiał z jakiego są wykonane?
- Co to jest: wycior, łyżka, rynna, v-ka, płytówka ?
- Jak pracują i do jakich skał stosuje się haki miękkie i haki twarde?
- Jakie wlaściwości ma hak oznaczony symbolem CVM?
- Co to jest: bong, jedynka, knife, rurp, klincal, diagonal?
- Jak można odróżnić haki miękkie od twardych?
- Jak prawidłowo wbijamy haki?
- Czy lepiej pracuje hak osadzony w szczelinie pionowej czy w poziomej?
- Jaki typ haka najbardziej nadaje się do szczelin pionowych?
- Jak można podklinować hak hakiem?
- Jak prawidłowo należy wybijać haki twarde, a jak miękkie?
- Jakie skutki dla wytrzymałości haka (siły osadzenia) może spowodować wbicie drugiego haka blisko, w tę samą szczelinę?
- Jak można poradzić sobie z hakiem nie dającym się wybić?
- Jak wykorzystać hak, który nie wszedł po ucho?
- Co oznacza termin "skracanie haka" i jak należy to zrobić?
- Co należy zrobić, by pętla skracająca hak nie mogła się zsunąć?
- Jak postapisz, jeżeli mimo prób nie udalo się wybić haka?
- Ze szczeliny wystaje tylko mały fragment ucha haka. Nie da się przez nie przełożyć pętli, ani wpiąć karabinka. Jak możesz sobie poradzić aby z niego skorzystać?
- Jak sprawdzić stary stały hak?
- Co to jest tzw. hak goprowski?
- Czy v-ka z widocznym pęknięciem wzdłuż linii grzbietu jest wiarygodnym punktem asekuracyjnym?
- Jak należy korzystać z haków starych (w szczególności po zimie)?
- Jakie znasz typy kostek?
- Jak połączyć opozycyjnie kostki?
- Szczelina jest o centymetr szersza niż największa z Twoich kostek. Jak osadzić w niej punkt asekuracyjny?
- Z jakich materiałów mogą być zrobione cięgła w kostkach?
- Omów specyfikę wykorzystania kostek o cięgłach wykonanych z różnych materiałów.
- Jak prowadzić linę by nie wyrywała kostek?
- W ilu pozycjach można zaklinować (osadzić) heksa?
- Które z friendów mogą pracować przy maksymalnym rozwarciu krzywek?
- Ze szczeliny wystaje 1/4 sztywnego trzonu frienda, co zrobić by użyć go bezpiecznie?
- W jakim zakresie rozwarcia mogą być obciążane krzywki friendów?
- W jaki sposób wyciągnąć frienda, który wpełznął głęboko do szczeliny?
- Wyjaśnij oznaczenia umieszczane na karabinkach.
- Co to jest karabinek osobisty i ile takich karabinków powinien mieć ze sobą wspinacz?
- Czy można używać karabinki znalezione pod ścianą?
- Dlaczego niektóre karabinki mają wygięty łukowato zamek i jakie jest ich zastosowanie?
- Czym charakteryzuje się i do czego służy typ karabinka określany jako HMS?
- Karabinek zakręcany nie daje się odblokować - co należy zrobić?
- Wymień znane Ci przyrządy zaciskowe i omów ich zastosowanie.
- W które miejsce poigneé wepniesz karabinek od lonży (uzasadnij dlaczego)?
- Jak zabezpieczyć poigneé, by lina nie otworzyła języka (nie wypięła się)?
- Jak nalezy nosić podczas wspinaczki pętle (taśmy)?
- Co to są pętle osobiste i do czego służą?
- Co to jest lonża?
- Co to jest repsznur?
- Jak należy wpinać ekspres do punktu asekuracyjnego (uwzględniając sposób zamocowania w nim karabinków)?
- Jak prawidłowo powinna przechodzić lina przez karabinek przelotowy i od czego uzależniony jest sposób jej wpięcia?
- Czy przy odpadnięciu wspinacza lina może wypiąć się samoczynnie z karabinka (w jakim przypadku)?
- Po pięciu metrach wspinania nad stanowiskiem założyłeś przelot, wspiąłeś się jeszcze pięć metrów i odpadłeś. Jaki wystąpi współczynnik odpadnięcia w tej sytuacji, a jaki kiedy nie będzie przelotu? Czy siły, które wywiążą się w obu przypadkach w układzie asekuracyjnym będą się różnić?
- Jak należy rozmieszczać punkty asekuracyjne na wyciągu uwzględniając wyłącznie współczynnik odpadnięcia? A jakie czynniki musimy również uwzględniać w praktyce?
- Co to jest siła graniczna?
- Co to jest współczynnik odpadnięcia?
- Co decyduje o wielkości siły powstającej podczas hamowania odpadnięcia?
- Co decyduje o wytrzymałości układu asekuracyjnego?
- Jakie węzły służą do przywiązania liny do uprzęży?
- Jakie węzły służą do łączenia taśm?
- Jakie znasz węzły samozaciskowe?
- Który z węzłów samozaciskowych można wiązać z taśm?
- Jak połączysz dwie liny pojedyncze do zjazdu?
- Jakim węzłem związać dwie liny o różnej średnicy?
- Który z węzłów może służyć do zjazdów lub do asekuracji partnera?
- Czy węzeł zawiązany na linie zmniejsza jej wytrzymałość?
- W których miejscach układu asekuracyjnego wytrzymałość liny jest obniżona?
- Jak możesz porozumieć się z partnerem przy braku słyszalności?
- Co moze zrobić partner po Twojej komendzie "mam auto"?
- Wymień komendy niezbędne w czasie wspinaczki zespołu.
- Czy prawidłową jest komenda "wybierz luz"?
- Co robisz słysząc krzyk "kamień"?
- Po jakiej komendzie partnera możesz rozpocząć wspinaczkę?
- Co to jest asekuracja lotna? Omów zasady jej prowadzenia.
- Jak skracasz i transportujesz linę przy asekuracji lotnej?
- Kiedy najczęściej będziemy stosować asekurację lotną?
- Wymień przyrządy które można stosować do asekuracji prowadzącego.
- Jaki sposób asekuracji stosujemy na stanowisku dolnym, a jaki na górnym. Omów ich wady i zalety.
- Zademonstruj prawidłowe przełożenie liny przy asekuracji "poprzez ciało" w różnych wariantach.
- Czy trudne lub ryzykowne miejsce lepiej jest pokonywać na początku wyciągu, czy pod koniec?
- Jak powinna być prowadzona asekuracja w zejściu?
- Jak można zapobiegać przesztywnieniu asekuracji podczas prowadzenia wyciągu?
- Jaką linę dobrze jest mieć na drodze prowadzącej terenem kruchym?
- Na czym polega dwutorowe prowadzenie liny?
- Jakie zalety ma dwutorowe prowadzenie liny? W jakich sytuacjach będziemy je stosować?
- Czy przy prowadzeniu liny połówkowej dwutorowo należy koniecznie wpinać systematycznie w przeloty raz jedną, raz drugą żyłę?
- Czy równoległe prowadzenie dwóch lin pojedynczych jest bezpieczne?
- Czy linę bliźniaczą można prowadzić dwutorowo, czy wyłącznie równolegle? Uzasadnij odpowiedź.
- Jak należy prawidłowo prowadzić linę na trawersie?
- Jak należy prowadzić linę podczas pokonywania przewieszek?
- Co może być punktem asekuracyjnym?
- Wykorzystując do asekuracji kamień zaklinowany w szczelinie, w którym miejscu umieścisz opasującą go pętlę?
- W jakich sytuacjach łączymy kostki opozycyjnie?
- Jak wykorzystać kosówkę do utworzenia punktu asekuracyjnego?
- Czy w terenie kruchym lepiej jest stosować kostki, czy haki?
- Jak należy rozmieszczać punkty asekuracyjne w trawersie?
- Jak należy rozmieszczać punkty asekuracyjne w zejściu?
- Z ilu punktów asekuracyjnych powinno składać się stanowisko?
- Kiedy łączymy punkty asekuracyjne na stanowisku samonastawnie, a kiedy niezależnie?
- Jakie cechy powinno mieć dobre stanowisko?
- Co to jest stanowisko wiszące?
- Jakie cechy powinno posiadać stanowisko dolne, a jakie górne?
- W jakich przypadkach zakładamy stanowiska tymczasowe (pośrednie, do przeniesienia)?
- Stoisz u podstawy komina, którym prowadzi droga. Jak najlepiej jest umieścić stanowisko?
- Czy mozna zaakceptowac stanowisko z jednego stalego punktu asekuracyjnego?
- Kiedy stanowisko może być zbudowane w oparciu o jeden punkt?
- Zademonstruj kilka sposobów zbudowania stanowiska w oparciu o dwa punkty asekuracyjne (o trzy punkty asekuracyjne).
- Zademonstruj jak najlepiej zbudować górne stanowisko w sytuacji, gdy punkty stanowiskowe są odległe od krawędzi ściany (szczyt skałki, szeroki taras, półka).
- Jakie sposoby asekuracji zastosujesz na stanowisku dolnym, a jakie na górnym (w zależności od terenu, trudności itp.)?
- Co to jest punkt centralny stanowiska?
- Co to jest punkt wysyłowy?
- Gdzie najbliżej punktu centralnego stanowiska można założyć punkt wysyłowy?
- W jakich przypadkach asekurujący może stać powyżej punktu centralnego stanowiska?
- Co to jest punkt ochronny stanowiska?
- Kiedy krzykniesz do partnera "Mam auto!" - po założeniu pierwszego punktu stanowiskowego i wpięciu się do niego, czy po zakończeniu zakładania stanowiska?
- W jaki sposób ustawisz się na stanowisku? Od jakich warunków jest to uzależnione?
- Jakie warunki powinien spełniać blok skalny, by można go było użyć do założenia stanowiska?
- W jaki sposób założysz stanowisko z bloku skalnego? Omów kilka sposobów, podaj ich wady i zalety.
- Porównaj różne przyrządy asekuracyjne (ich działanie, zalety, wady).
- Który z węzłów nadaje się do asekuracji wspinającego się partnera? Zademonstruj!
- Czy ciało wspinacza może funkcjonować jako przyrząd asekuracyjny? Jeżeli tak - zademonstruj.
- Dlaczego na górnym stanowisku jest zalecane asekurowanie z półwyblinki wpiętej w stanowisko?
- Na czym polega asekuracja poprzez blok lub ząb skalny?
- Czy można stosować "szybką ósemkę" do asekuracji? Jeżeli tak - to w jakim przypadku?
- Co to jest tzw. poczekalnia podczas zjazdów?
- Kiedy można zjeżdżać z jednego punktu?
- W jaki sposób można wykonać zjazd ukośny?
- W jaki sposób pokonać zjazdem przewieszony fragment ściany?
- Wymień czynności jakie wykonuje pierwszy zjeżdżający po dojechaniu do końca liny.
- Pętla lub kolucho zjazdowe przylega płasko do skały. Za którą żyłę będziesz ciągnął przy ściąganiu liny?
- Który za zjeżdżających powinien mieć przy sobie sprzęt wspinaczkowy?
- Dysponujesz dwoma odcinkami liny. Pokaż prawidłowy sposób połączenia ich do zjazdu.
- Masz linę pojedynczą i repsznur. Jak zakładać zjazdy by móc zjeżdżać na pełną długość liny?
- Co powinno znajdować się na końcu liny zjazdowej? Dlaczego?
- Co zrobisz, gdy podczas zjazdu zorientujesz się, że lina pod Tobą jest uszkodzona?
- Zademonstruj klucz zjazdowy.
- Czy trzeba się asekurować zjeżdżając w kluczu?
- Zademonstruj zjazd w przyrządzie "niskim" i "wysokim".
- Co to jest worowanie liny, jak je wykonać? W dlaczego i w jakich wypadkach to robimy?
- Jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują podczas zjazdów w terenie kruchym?
- Omów różnice między przyrządem zjazdowym "wysokim" i "niskim".
- Wymień znane Ci przyrządy zjazdowe. Omów ich zalety i wady.
- W jakich przypadkach można zrezygnować z autoasekuracji podczas zjazdu?
- W jakiej sytuacji wiązanie węzła na końcu liny nie jest konieczne?
- Jakich komend używamy przy zjeździe?
- Zademonstruj przejazd przez węzeł.
- Co zrobisz, jeśli opór liny w ósemce uniemożliwia lub znacząco utrudnia (spowalnia) zjazd?
- Co robisz gdy lina zbyt szybko przechodzi przez przyrząd zjazdowy?
- Co zrobisz, jeśli lina zaklinuje się podczas ściągania (masz na stanowisku oba końce liny, masz na stanowisku już tylko jeden koniec liny)?
- Ekstremalne załamanie pogody. Jesteś wychłodzony. Do podstawy ściany masz 80 metrów, dysponujesz liną połówkową 2 x 45 m ale skończyły Ci się pętle. Co robisz?
- Co zrobisz, gdy podczas zjazdu w "niskim" przyrządzie zaciśnie Ci się węzeł autoasekuracyjny?
- Omów sposoby podchodzenia po linie.
- Podejdź po linie z wykorzystaniem jednego węzła samozaciskowego (jednej pętli).
Autoratownictwo
- Zdarzył się wypadek. Partner wisi na linie poza zasięgiem Twojego wzroku. Co robisz?
- Jakie są zasady wzywania pomocy w górach?
- Jakie informacje muszą się znaleźć w książce wyjść, a jakich zamieszczać nie wypada?
- Co oznaczają wpisy: "wycof", "wrócili", "nie weszli"?
- W jaki sposób sygnalizujemy załodze krążącego śmigłowca, że potrzebujemy (nie potrzebujemy)pomocy?
- Jaki jest numer telefonu alarmowego TOPR (łącznie z numerem kierunkowym - ważne przy użyciu telefonu komórkowego)?
- Omów zasady zachowania się w rejonie działania śmigłowca.
- Gdzie mieszczą się dyżurki TOPR?
- Jakie informacje powinny się znalezć w zawiadomieniu o wypadku?
- Partner odpadł. Uwolnij się od jego ciężaru.
- Zademonstruj opuszczanie partnera na linie.
- Zademonstruj opuszczanie partnera na powiązanych linach z przepuszczeniem węzła przez stanowisko.
- Zademonstruj wyciąganie partnera przy pomocy przeciwwagi.
- Zademonstruj wyciąganie partnera przy pomocy flaszencuga.
- Zademonstruj wyciąganie partnera metodą"U".
- Zademonstruj zwożenie poszkodowanego partnera.
- Jesteście na stanowisku w ścianie. Jak przygotujesz poszkodowanego partnera, by mógł być szybko i bezpiecznie wyciągnięty na pokład śmigłowca?
- Rozpoznawanie i postępowanie w przypadku: urazów kręgosłupa, wstrząśnienia mózgu, urazów głowy, pęknięcia podstawy czaszki, udaru cieplnego, wychłodzenia, odmrożenia, krwotoków, zwichnięć lub złamań kończyn, złamań otwartych.
- Opisz postępowanie w razie podejrzenia obrażeń powodujących krwotok wewnętrzny.
Taktyka
- Gdzie będziesz szukał informacji o tatrzańskiej drodze klasycznej (starej), a gdzie o drodze poprowadzonej w czasach współczesnych?
- Wychodzisz o siódmej rano na północny filar Świnicy - na którą godzinę wpiszesz powrót zespołu?
- Jaki sprzęt weźmiesz ze sobą na drogę ........... (jedna z dróg pokonanych podczas kursu).
- Co masz w plecaku udając się na wspinaczkę górską? (mogą być założone dodatkowo bardziej szczegółowe dane przedsięwzięcia)
- Omów krótko niebezpieczeństwa gór.
- Omów zagrożenia związane z pokonywaniem różnych formacji skalnych. (może być zadane pytanie o konkretną formację - np. komin)
- Jesteś blisko grani w Tatrach podczas burzy z piorunami. Nie da się szybko zejść na dół. Jak się zachowasz?
- Podaj kilka sytuacji, w których zrezygnujesz z dalszej wspinaczki.
- Co to jest i do czego służy płachta NRC?
- Jak porusza się w ścianie "szybka trójka"?
- Omów jak będzie działał zespół trzyosobowy mający do dyspozycji następujące liny: - 2 x 40 m średnicy 11 mm;
- 1 x 80 m średnicy 9 mm;
- 1 x 40 m średnicy 11 mm.
- Przedstaw strategię Twoich przyszłych planów górskich.
- W jaki sposób dokonujesz obliczenia czasu wspinaczki?
- Od czego zależy bezpieczeństwo podczas przejścia drogi wspinaczkowej?
- Kiedy obowiązkowo należy używać kasku?
- Co decyduje o szybkości przemieszczania się zespołu w ścianie?
- Jak czynnik pogody powinien wpływać na plany wspinaczkowe (dobór drogi ze względu na pogodę).
- W jakim przypadku zdecydujesz się na zostawienie rannego (chorego) partnera samego w górach? Jak należy go zabezpieczyć w takim wypadku?
- W jakich okolicznościach należy (ew. można) rozwiązać się z partnerem?
- Wymień kolejne czynności jakie wykonasz w wypadku nieplanowanego biwaku.
- Jaki sprzęt zabrany w ścianę zapewni Ci komfort biwakowania, a jaki stanowi niezbędne minimum podczas nieplanowanego biwaku (w lecie)?
- Czy można skorzystać ze stanowiska założonego w ścianie przez inny zespół? Jakie to może mieć konsekwencje?
- Omów działanie w ścianie zespołu trzyosobowego (różne możliwości).
- Omów organizację wspinaczki w zespole czteroosobowym.
Topografia
- Narysuj schemat dowolnej drogi robionej podczas kursu.
- Przedstaw umowne znaki oznaczające na schemacie różne formacje skalne i inne elementy drogi wspinaczkowej.
- Przeczytaj opis drogi w przewodniku WHP i przedstaw ją graficznie w postaci schematu
- Omów przebieg drogi wspinaczkowej na podstawie schematu graficznego.
- Topografia szczegółowa poznanych podczas szkolenia terenów działania (na podstawie wykazu przejść):
- możliwości podejść i powrotów ze szczytów;
- możliwości wycofania się z różnych punktów znanej egzaminowanemu drogi, wtrawersowania w ścianę i wytrawersowania, możliwości obejść trudniejszych fragmentów drogi itp.;
- rozpoznawanie na zdjęciach istotniejszych obiektów topograficznych (szczytów, przełęczy, ścian, żlebów i innych formacji) oraz przebiegu znanych egzaminowanemu dróg wspinaczkowych, wycofów itp.;
- możliwości przejścia przez grań do sąsiednich dolin;
- przebieg szlaków turystycznych.
- Omów podział Tatr, wymień najwyższe szczyty poszczególnych ich części oraz podaj wysokość najwyższego szczytu Tatr.
- Jakie krainy geograficzno-historyczne otaczają Tatry?
- Wymień walne doliny po północnej stronie Tatr.
- Wymień walne doliny po południowej stronie Tatr.
- Rozpoznaj na mapce konturowej główne doliny polskich Tatr Wysokich.
- Podaj wszystkie przejścia z Hali Gąsienicowej do Doliny Pięciu Stawów Polskich.
- Podaj przejścia z Doliny Pięciu Stawów Polskich do Morskiego Oka.
- Wymień wszystkie szczyty i przełęcze na które prowadzą znakowane szlaki turystyczne w polskich Tatrach Wysokich.
- Wymień rejony wspinaczkowe w Tatrach Polskich.
- Wymień rejony wyłączone ze wspinania przez TPN.
- Jakie są możliwości noclegowe w: rejonie Morskiego Oka, Dolinie Pięciu Stawów Polskich, Dolinie Suchej Wody?
- Wymień ważniejsze stawy w Dolinie Rybiego Potoku.
- Wymień stawy w Dolinie Pięciu Stawów Polskich.
- Wymień ważniejsze stawy w Dolinie Suchej Wody.
- Co to jest dolina walna?
- Co to jest zwornik?
- Co oznacza termin "orograficznie"?
- Co oznacza termin "dolina wisząca"?
- Co to jest skala mapy? Ile to metrów w terenie 1 cm na mapie w skali 1:10000, 1:25 000 itp.
- Oblicz odległość między dwoma punktami na mapie.
- Co to jest azymut?
- Zorientuj mapę przy pomocy kompasu.
- Co to jest deklinacja magnetyczna i w jakim przypadku ją uwzględniamy?
- Co to jest GPS i do czego służy?
|
|