Kurs
Pytania
Regulamin
Pliki
Instruktorzy

PYTANIA EGZAMINACYJNE NA KARTĘ WSPINACZA

(podkreśl odpowiedzi, które są prawidłowe)

  1. Do wspinaczki z dolną asekuracją nadaje się wyłącznie lina
  1. statyczna
  2. dynamiczna
  1. W trakcie wspinaczki z dolną asekuracją bezpieczeństwo zapewnia:
  1. asekuracja jedną żyłą liny pojedynczej
  2. asekuracja jedną żyłą liny połówkowej
  3. asekuracja dwoma żyłami liny pojedynczej
  4. asekuracja dwoma żyłami liny połówkowej
  1. W trakcie wspinaczki z dolna asekuracją z dwutorowym prowadzeniem liny podczas wpinania w poszczególne punkty przelotowe można rozdzielać:
  1. linę połówkową
  2. linę bliźniaczą
  1. Najlepszym węzłem do połączenia uprzęży z liną jest:
  1. ósemka
  2. kluczka
  3. skrajny tatrzański
  1. Najlepszym węzłem do połączenia dwóch lin różnej grubości jest węzeł:
  1. podwójny zderzakowy
  2. równoległy taśmowy
  1. Najlepszym węzłem do połączenia dwóch końców taśmy jest węzeł:
  1. podwójny zderzakowy
  2. równoległy taśmowy
  1. Za bezpieczne można uznać stanowisko asekuracyjne składające się z:
  1. z jednego atestowanego ringa
  2. z dwóch atestowanych ringów
  3. z trzech punktów pracujących niezależnie
  1. Która komenda jest poprawna?
  1. ściągaj
  2. ściągaj linę
  3. ściągaj luz
  1. Która z komend wydanych przez prowadzącego jest najważniejsza dla bezpieczeństwa całego zespołu?
  1. mam auto
  2. wybieram
  3. możesz iść (lub chodź)
  1. Który z karabinków nadaje się do asekuracji za pomocą półwyblinki?
  1. owalny zakręcany
  2. każdy zakręcany
  3. tylko karabinek HMS
  1. W trakcie asekuracji na górnym stanowisku należy:
  1. asekurować z przyrządu wpiętego w stanowisko asekuracyjne
  2. asekurować z przyrządu wpiętego w uprząż
  1. Po przejściu wyciągu w trawersie należy ściągać linę biegnącą do partnera:
  1. z przyrządu wpiętego w stanowisko
  2. z przyrządu wpiętego w uprząż
  1. Które przyrządy umożliwiają asekuracje dynamiczną?
  1. kubek
  2. płytka
  3. Gri-Gri
  1. Asekuracja dynamiczna jest zalecana:
  1. podczas wspinaczki nisko nad ziemią
  2. podczas asekuracji z użyciem niepewnych punktów przelotowych
  1. Największe niebezpieczeństwo w trakcie zjazdu na linie stanowi:
  1. groźba wyrwania stanowiska zjazdowego
  2. groźba ugodzenia kamieniem
  3. groźba utraty kontroli nad przyrządem zjazdowym
  1. Czy zjazd z użyciem węzła HMS wpiętego do uprzęży za pośrednictwem długiej pętli jest bezpieczny?
  1. tak
  2. nie
  1. W trakcie zjazdu na linie można zrezygnować z asekuracji z węzła zaciskowego:
  1. kiedy zjazd kończy się na ziemi
  2. kiedy jesteśmy asekurowani dodatkową liną z góry
  3. kiedy jesteśmy asekurowani przez partnera z dołu
  1. W trakcie poruszania się w kruchym terenie należy:
  1. używać kask ochronny
  2. stosować dwutorowe prowadzenie liny
  3. unikać wspinaczki siłowej
  1. Czy w trakcie asekuracji na wędkę można przełożyć linę bezpośrednio przez pętlę stanowiskową bez pośrednictwa karabinka?
  1. tak
  2. nie
  1. Czy w trakcie asekuracji na wędkę należy zawiązać węzeł bezpieczeństwa na końcu liny?
  1. tak
  2. nie

PYTANIA EGZAMINACYJNE NA KARTĘ TATERNIKA

Egzamin z asekuracji, sprzętu, poruszania się po linie

  1. Wymień znane Ci rodzaje lin wspinaczkowych.
  2. Jak należy konserwować, przechowywać i transportować linę? (transport: w samochodzie, w plecaku itp.
  3. Omów zastosowanie różnych rodzajów lin wspinaczkowych.
  4. Omów wady i zalety każdego z tych rodzajów.
  5. Jak oznakowane są liny pojedyncze, połówkowe, bliźniacze?
  6. Omów konstrukcję liny wspinaczkowej.
  7. Jakiego typu i jakiej długości linę warto kupić: do wspinania w skałkach, w Tatrach latem, w Tatrach zimą? Uzasadnij odpowiedź.
  8. Jak powinien być wyregulowany i zapięty system mocowania kasku?
  9. Dlaczego kask budowlany nie może być stosowany podczas wspinaczki?
  10. Dlaczego nie powinno się używać kasków innych niż alpinistyczne?
  11. Jak dowiązać linę do uprzęży biodrowej (w którym miejscu i jakim węzłem)?
  12. Jak połączyć uprząż biodrową i pas piersiowy?
  13. W jaki sposób należy wpinać do uprzęży przyrządy zjazdowe i asekuracyjne?
  14. Pokaż sposób wykonania uprzęży improwizowanej.
  15. Zwiąż się lub kogoś bezpośrednio liną.
  16. Jakimi kryteriami powinieneś się kierować wybierając nową uprząż?
  17. Jak można podzielić haki ze względu na ich ksztalt?
  18. Jak można podzielić haki ze względu na materiał z jakiego są wykonane?
  19. Co to jest: wycior, łyżka, rynna, v-ka, płytówka ?
  20. Jak pracują i do jakich skał stosuje się haki miękkie i haki twarde?
  21. Jakie wlaściwości ma hak oznaczony symbolem CVM?
  22. Co to jest: bong, jedynka, knife, rurp, klincal, diagonal?
  23. Jak można odróżnić haki miękkie od twardych?
  24. Jak prawidłowo wbijamy haki?
  25. Czy lepiej pracuje hak osadzony w szczelinie pionowej czy w poziomej?
  26. Jaki typ haka najbardziej nadaje się do szczelin pionowych?
  27. Jak można podklinować hak hakiem?
  28. Jak prawidłowo należy wybijać haki twarde, a jak miękkie?
  29. Jakie skutki dla wytrzymałości haka (siły osadzenia) może spowodować wbicie drugiego haka blisko, w tę samą szczelinę?
  30. Jak można poradzić sobie z hakiem nie dającym się wybić?
  31. Jak wykorzystać hak, który nie wszedł po ucho?
  32. Co oznacza termin "skracanie haka" i jak należy to zrobić?
  33. Co należy zrobić, by pętla skracająca hak nie mogła się zsunąć?
  34. Jak postapisz, jeżeli mimo prób nie udalo się wybić haka?
  35. Ze szczeliny wystaje tylko mały fragment ucha haka. Nie da się przez nie przełożyć pętli, ani wpiąć karabinka. Jak możesz sobie poradzić aby z niego skorzystać?
  36. Jak sprawdzić stary stały hak?
  37. Co to jest tzw. hak goprowski?
  38. Czy v-ka z widocznym pęknięciem wzdłuż linii grzbietu jest wiarygodnym punktem asekuracyjnym?
  39. Jak należy korzystać z haków starych (w szczególności po zimie)?
  40. Jakie znasz typy kostek?
  41. Jak połączyć opozycyjnie kostki?
  42. Szczelina jest o centymetr szersza niż największa z Twoich kostek. Jak osadzić w niej punkt asekuracyjny?
  43. Z jakich materiałów mogą być zrobione cięgła w kostkach?
  44. Omów specyfikę wykorzystania kostek o cięgłach wykonanych z różnych materiałów.
  45. Jak prowadzić linę by nie wyrywała kostek?
  46. W ilu pozycjach można zaklinować (osadzić) heksa?
  47. Które z friendów mogą pracować przy maksymalnym rozwarciu krzywek?
  48. Ze szczeliny wystaje 1/4 sztywnego trzonu frienda, co zrobić by użyć go bezpiecznie?
  49. W jakim zakresie rozwarcia mogą być obciążane krzywki friendów?
  50. W jaki sposób wyciągnąć frienda, który wpełznął głęboko do szczeliny?
  51. Wyjaśnij oznaczenia umieszczane na karabinkach.
  52. Co to jest karabinek osobisty i ile takich karabinków powinien mieć ze sobą wspinacz?
  53. Czy można używać karabinki znalezione pod ścianą?
  54. Dlaczego niektóre karabinki mają wygięty łukowato zamek i jakie jest ich zastosowanie?
  55. Czym charakteryzuje się i do czego służy typ karabinka określany jako HMS?
  56. Karabinek zakręcany nie daje się odblokować - co należy zrobić?
  57. Wymień znane Ci przyrządy zaciskowe i omów ich zastosowanie.
  58. W które miejsce poigneé wepniesz karabinek od lonży (uzasadnij dlaczego)?
  59. Jak zabezpieczyć poigneé, by lina nie otworzyła języka (nie wypięła się)?
  60. Jak nalezy nosić podczas wspinaczki pętle (taśmy)?
  61. Co to są pętle osobiste i do czego służą?
  62. Co to jest lonża?
  63. Co to jest repsznur?
  64. Jak należy wpinać ekspres do punktu asekuracyjnego (uwzględniając sposób zamocowania w nim karabinków)?
  65. Jak prawidłowo powinna przechodzić lina przez karabinek przelotowy i od czego uzależniony jest sposób jej wpięcia?
  66. Czy przy odpadnięciu wspinacza lina może wypiąć się samoczynnie z karabinka (w jakim przypadku)?
  67. Po pięciu metrach wspinania nad stanowiskiem założyłeś przelot, wspiąłeś się jeszcze pięć metrów i odpadłeś. Jaki wystąpi współczynnik odpadnięcia w tej sytuacji, a jaki kiedy nie będzie przelotu? Czy siły, które wywiążą się w obu przypadkach w układzie asekuracyjnym będą się różnić?
  68. Jak należy rozmieszczać punkty asekuracyjne na wyciągu uwzględniając wyłącznie współczynnik odpadnięcia? A jakie czynniki musimy również uwzględniać w praktyce?
  69. Co to jest siła graniczna?
  70. Co to jest współczynnik odpadnięcia?
  71. Co decyduje o wielkości siły powstającej podczas hamowania odpadnięcia?
  72. Co decyduje o wytrzymałości układu asekuracyjnego?
  73. Jakie węzły służą do przywiązania liny do uprzęży?
  74. Jakie węzły służą do łączenia taśm?
  75. Jakie znasz węzły samozaciskowe?
  76. Który z węzłów samozaciskowych można wiązać z taśm?
  77. Jak połączysz dwie liny pojedyncze do zjazdu?
  78. Jakim węzłem związać dwie liny o różnej średnicy?
  79. Który z węzłów może służyć do zjazdów lub do asekuracji partnera?
  80. Czy węzeł zawiązany na linie zmniejsza jej wytrzymałość?
  81. W których miejscach układu asekuracyjnego wytrzymałość liny jest obniżona?
  82. Jak możesz porozumieć się z partnerem przy braku słyszalności?
  83. Co moze zrobić partner po Twojej komendzie "mam auto"?
  84. Wymień komendy niezbędne w czasie wspinaczki zespołu.
  85. Czy prawidłową jest komenda "wybierz luz"?
  86. Co robisz słysząc krzyk "kamień"?
  87. Po jakiej komendzie partnera możesz rozpocząć wspinaczkę?
  88. Co to jest asekuracja lotna? Omów zasady jej prowadzenia.
  89. Jak skracasz i transportujesz linę przy asekuracji lotnej?
  90. Kiedy najczęściej będziemy stosować asekurację lotną?
  91. Wymień przyrządy które można stosować do asekuracji prowadzącego.
  92. Jaki sposób asekuracji stosujemy na stanowisku dolnym, a jaki na górnym. Omów ich wady i zalety.
  93. Zademonstruj prawidłowe przełożenie liny przy asekuracji "poprzez ciało" w różnych wariantach.
  94. Czy trudne lub ryzykowne miejsce lepiej jest pokonywać na początku wyciągu, czy pod koniec?
  95. Jak powinna być prowadzona asekuracja w zejściu?
  96. Jak można zapobiegać przesztywnieniu asekuracji podczas prowadzenia wyciągu?
  97. Jaką linę dobrze jest mieć na drodze prowadzącej terenem kruchym?
  98. Na czym polega dwutorowe prowadzenie liny?
  99. Jakie zalety ma dwutorowe prowadzenie liny? W jakich sytuacjach będziemy je stosować?
  100. Czy przy prowadzeniu liny połówkowej dwutorowo należy koniecznie wpinać systematycznie w przeloty raz jedną, raz drugą żyłę?
  101. Czy równoległe prowadzenie dwóch lin pojedynczych jest bezpieczne?
  102. Czy linę bliźniaczą można prowadzić dwutorowo, czy wyłącznie równolegle? Uzasadnij odpowiedź.
  103. Jak należy prawidłowo prowadzić linę na trawersie?
  104. Jak należy prowadzić linę podczas pokonywania przewieszek?
  105. Co może być punktem asekuracyjnym?
  106. Wykorzystując do asekuracji kamień zaklinowany w szczelinie, w którym miejscu umieścisz opasującą go pętlę?
  107. W jakich sytuacjach łączymy kostki opozycyjnie?
  108. Jak wykorzystać kosówkę do utworzenia punktu asekuracyjnego?
  109. Czy w terenie kruchym lepiej jest stosować kostki, czy haki?
  110. Jak należy rozmieszczać punkty asekuracyjne w trawersie?
  111. Jak należy rozmieszczać punkty asekuracyjne w zejściu?
  112. Z ilu punktów asekuracyjnych powinno składać się stanowisko?
  113. Kiedy łączymy punkty asekuracyjne na stanowisku samonastawnie, a kiedy niezależnie?
  114. Jakie cechy powinno mieć dobre stanowisko?
  115. Co to jest stanowisko wiszące?
  116. Jakie cechy powinno posiadać stanowisko dolne, a jakie górne?
  117. W jakich przypadkach zakładamy stanowiska tymczasowe (pośrednie, do przeniesienia)?
  118. Stoisz u podstawy komina, którym prowadzi droga. Jak najlepiej jest umieścić stanowisko?
  119. Czy mozna zaakceptowac stanowisko z jednego stalego punktu asekuracyjnego?
  120. Kiedy stanowisko może być zbudowane w oparciu o jeden punkt?
  121. Zademonstruj kilka sposobów zbudowania stanowiska w oparciu o dwa punkty asekuracyjne (o trzy punkty asekuracyjne).
  122. Zademonstruj jak najlepiej zbudować górne stanowisko w sytuacji, gdy punkty stanowiskowe są odległe od krawędzi ściany (szczyt skałki, szeroki taras, półka).
  123. Jakie sposoby asekuracji zastosujesz na stanowisku dolnym, a jakie na górnym (w zależności od terenu, trudności itp.)?
  124. Co to jest punkt centralny stanowiska?
  125. Co to jest punkt wysyłowy?
  126. Gdzie najbliżej punktu centralnego stanowiska można założyć punkt wysyłowy?
  127. W jakich przypadkach asekurujący może stać powyżej punktu centralnego stanowiska?
  128. Co to jest punkt ochronny stanowiska?
  129. Kiedy krzykniesz do partnera "Mam auto!" - po założeniu pierwszego punktu stanowiskowego i wpięciu się do niego, czy po zakończeniu zakładania stanowiska?
  130. W jaki sposób ustawisz się na stanowisku? Od jakich warunków jest to uzależnione?
  131. Jakie warunki powinien spełniać blok skalny, by można go było użyć do założenia stanowiska?
  132. W jaki sposób założysz stanowisko z bloku skalnego? Omów kilka sposobów, podaj ich wady i zalety.
  133. Porównaj różne przyrządy asekuracyjne (ich działanie, zalety, wady).
  134. Który z węzłów nadaje się do asekuracji wspinającego się partnera? Zademonstruj!
  135. Czy ciało wspinacza może funkcjonować jako przyrząd asekuracyjny? Jeżeli tak - zademonstruj.
  136. Dlaczego na górnym stanowisku jest zalecane asekurowanie z półwyblinki wpiętej w stanowisko?
  137. Na czym polega asekuracja poprzez blok lub ząb skalny?
  138. Czy można stosować "szybką ósemkę" do asekuracji? Jeżeli tak - to w jakim przypadku?
  139. Co to jest tzw. poczekalnia podczas zjazdów?
  140. Kiedy można zjeżdżać z jednego punktu?
  141. W jaki sposób można wykonać zjazd ukośny?
  142. W jaki sposób pokonać zjazdem przewieszony fragment ściany?
  143. Wymień czynności jakie wykonuje pierwszy zjeżdżający po dojechaniu do końca liny.
  144. Pętla lub kolucho zjazdowe przylega płasko do skały. Za którą żyłę będziesz ciągnął przy ściąganiu liny?
  145. Który za zjeżdżających powinien mieć przy sobie sprzęt wspinaczkowy?
  146. Dysponujesz dwoma odcinkami liny. Pokaż prawidłowy sposób połączenia ich do zjazdu.
  147. Masz linę pojedynczą i repsznur. Jak zakładać zjazdy by móc zjeżdżać na pełną długość liny?
  148. Co powinno znajdować się na końcu liny zjazdowej? Dlaczego?
  149. Co zrobisz, gdy podczas zjazdu zorientujesz się, że lina pod Tobą jest uszkodzona?
  150. Zademonstruj klucz zjazdowy.
  151. Czy trzeba się asekurować zjeżdżając w kluczu?
  152. Zademonstruj zjazd w przyrządzie "niskim" i "wysokim".
  153. Co to jest worowanie liny, jak je wykonać? W dlaczego i w jakich wypadkach to robimy?
  154. Jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują podczas zjazdów w terenie kruchym?
  155. Omów różnice między przyrządem zjazdowym "wysokim" i "niskim".
  156. Wymień znane Ci przyrządy zjazdowe. Omów ich zalety i wady.
  157. W jakich przypadkach można zrezygnować z autoasekuracji podczas zjazdu?
  158. W jakiej sytuacji wiązanie węzła na końcu liny nie jest konieczne?
  159. Jakich komend używamy przy zjeździe?
  160. Zademonstruj przejazd przez węzeł.
  161. Co zrobisz, jeśli opór liny w ósemce uniemożliwia lub znacząco utrudnia (spowalnia) zjazd?
  162. Co robisz gdy lina zbyt szybko przechodzi przez przyrząd zjazdowy?
  163. Co zrobisz, jeśli lina zaklinuje się podczas ściągania (masz na stanowisku oba końce liny, masz na stanowisku już tylko jeden koniec liny)?
  164. Ekstremalne załamanie pogody. Jesteś wychłodzony. Do podstawy ściany masz 80 metrów, dysponujesz liną połówkową 2 x 45 m ale skończyły Ci się pętle. Co robisz?
  165. Co zrobisz, gdy podczas zjazdu w "niskim" przyrządzie zaciśnie Ci się węzeł autoasekuracyjny?
  166. Omów sposoby podchodzenia po linie.
  167. Podejdź po linie z wykorzystaniem jednego węzła samozaciskowego (jednej pętli).
Autoratownictwo
  1. Zdarzył się wypadek. Partner wisi na linie poza zasięgiem Twojego wzroku. Co robisz?
  2. Jakie są zasady wzywania pomocy w górach?
  3. Jakie informacje muszą się znaleźć w książce wyjść, a jakich zamieszczać nie wypada?
  4. Co oznaczają wpisy: "wycof", "wrócili", "nie weszli"?
  5. W jaki sposób sygnalizujemy załodze krążącego śmigłowca, że potrzebujemy (nie potrzebujemy)pomocy?
  6. Jaki jest numer telefonu alarmowego TOPR (łącznie z numerem kierunkowym - ważne przy użyciu telefonu komórkowego)?
  7. Omów zasady zachowania się w rejonie działania śmigłowca.
  8. Gdzie mieszczą się dyżurki TOPR?
  9. Jakie informacje powinny się znalezć w zawiadomieniu o wypadku?
  10. Partner odpadł. Uwolnij się od jego ciężaru.
  11. Zademonstruj opuszczanie partnera na linie.
  12. Zademonstruj opuszczanie partnera na powiązanych linach z przepuszczeniem węzła przez stanowisko.
  13. Zademonstruj wyciąganie partnera przy pomocy przeciwwagi.
  14. Zademonstruj wyciąganie partnera przy pomocy flaszencuga.
  15. Zademonstruj wyciąganie partnera metodą"U".
  16. Zademonstruj zwożenie poszkodowanego partnera.
  17. Jesteście na stanowisku w ścianie. Jak przygotujesz poszkodowanego partnera, by mógł być szybko i bezpiecznie wyciągnięty na pokład śmigłowca?
  18. Rozpoznawanie i postępowanie w przypadku: urazów kręgosłupa, wstrząśnienia mózgu, urazów głowy, pęknięcia podstawy czaszki, udaru cieplnego, wychłodzenia, odmrożenia, krwotoków, zwichnięć lub złamań kończyn, złamań otwartych.
  19. Opisz postępowanie w razie podejrzenia obrażeń powodujących krwotok wewnętrzny.
Taktyka
  1. Gdzie będziesz szukał informacji o tatrzańskiej drodze klasycznej (starej), a gdzie o drodze poprowadzonej w czasach współczesnych?
  2. Wychodzisz o siódmej rano na północny filar Świnicy - na którą godzinę wpiszesz powrót zespołu?
  3. Jaki sprzęt weźmiesz ze sobą na drogę ........... (jedna z dróg pokonanych podczas kursu).
  4. Co masz w plecaku udając się na wspinaczkę górską? (mogą być założone dodatkowo bardziej szczegółowe dane przedsięwzięcia)
  5. Omów krótko niebezpieczeństwa gór.
  6. Omów zagrożenia związane z pokonywaniem różnych formacji skalnych. (może być zadane pytanie o konkretną formację - np. komin)
  7. Jesteś blisko grani w Tatrach podczas burzy z piorunami. Nie da się szybko zejść na dół. Jak się zachowasz?
  8. Podaj kilka sytuacji, w których zrezygnujesz z dalszej wspinaczki.
  9. Co to jest i do czego służy płachta NRC?
  10. Jak porusza się w ścianie "szybka trójka"?
  11. Omów jak będzie działał zespół trzyosobowy mający do dyspozycji następujące liny: - 2 x 40 m średnicy 11 mm;
    • 1 x 80 m średnicy 9 mm;
    • 1 x 40 m średnicy 11 mm.
  12. Przedstaw strategię Twoich przyszłych planów górskich.
  13. W jaki sposób dokonujesz obliczenia czasu wspinaczki?
  14. Od czego zależy bezpieczeństwo podczas przejścia drogi wspinaczkowej?
  15. Kiedy obowiązkowo należy używać kasku?
  16. Co decyduje o szybkości przemieszczania się zespołu w ścianie?
  17. Jak czynnik pogody powinien wpływać na plany wspinaczkowe (dobór drogi ze względu na pogodę).
  18. W jakim przypadku zdecydujesz się na zostawienie rannego (chorego) partnera samego w górach? Jak należy go zabezpieczyć w takim wypadku?
  19. W jakich okolicznościach należy (ew. można) rozwiązać się z partnerem?
  20. Wymień kolejne czynności jakie wykonasz w wypadku nieplanowanego biwaku.
  21. Jaki sprzęt zabrany w ścianę zapewni Ci komfort biwakowania, a jaki stanowi niezbędne minimum podczas nieplanowanego biwaku (w lecie)?
  22. Czy można skorzystać ze stanowiska założonego w ścianie przez inny zespół? Jakie to może mieć konsekwencje?
  23. Omów działanie w ścianie zespołu trzyosobowego (różne możliwości).
  24. Omów organizację wspinaczki w zespole czteroosobowym.
Topografia
  1. Narysuj schemat dowolnej drogi robionej podczas kursu.
  2. Przedstaw umowne znaki oznaczające na schemacie różne formacje skalne i inne elementy drogi wspinaczkowej.
  3. Przeczytaj opis drogi w przewodniku WHP i przedstaw ją graficznie w postaci schematu
  4. Omów przebieg drogi wspinaczkowej na podstawie schematu graficznego.
  5. Topografia szczegółowa poznanych podczas szkolenia terenów działania (na podstawie wykazu przejść):
    • możliwości podejść i powrotów ze szczytów;
    • możliwości wycofania się z różnych punktów znanej egzaminowanemu drogi, wtrawersowania w ścianę i wytrawersowania, możliwości obejść trudniejszych fragmentów drogi itp.;
    • rozpoznawanie na zdjęciach istotniejszych obiektów topograficznych (szczytów, przełęczy, ścian, żlebów i innych formacji) oraz przebiegu znanych egzaminowanemu dróg wspinaczkowych, wycofów itp.;
    • możliwości przejścia przez grań do sąsiednich dolin;
    • przebieg szlaków turystycznych.
  6. Omów podział Tatr, wymień najwyższe szczyty poszczególnych ich części oraz podaj wysokość najwyższego szczytu Tatr.
  7. Jakie krainy geograficzno-historyczne otaczają Tatry?
  8. Wymień walne doliny po północnej stronie Tatr.
  9. Wymień walne doliny po południowej stronie Tatr.
  10. Rozpoznaj na mapce konturowej główne doliny polskich Tatr Wysokich.
  11. Podaj wszystkie przejścia z Hali Gąsienicowej do Doliny Pięciu Stawów Polskich.
  12. Podaj przejścia z Doliny Pięciu Stawów Polskich do Morskiego Oka.
  13. Wymień wszystkie szczyty i przełęcze na które prowadzą znakowane szlaki turystyczne w polskich Tatrach Wysokich.
  14. Wymień rejony wspinaczkowe w Tatrach Polskich.
  15. Wymień rejony wyłączone ze wspinania przez TPN.
  16. Jakie są możliwości noclegowe w: rejonie Morskiego Oka, Dolinie Pięciu Stawów Polskich, Dolinie Suchej Wody?
  17. Wymień ważniejsze stawy w Dolinie Rybiego Potoku.
  18. Wymień stawy w Dolinie Pięciu Stawów Polskich.
  19. Wymień ważniejsze stawy w Dolinie Suchej Wody.
  20. Co to jest dolina walna?
  21. Co to jest zwornik?
  22. Co oznacza termin "orograficznie"?
  23. Co oznacza termin "dolina wisząca"?
  24. Co to jest skala mapy? Ile to metrów w terenie 1 cm na mapie w skali 1:10000, 1:25 000 itp.
  25. Oblicz odległość między dwoma punktami na mapie.
  26. Co to jest azymut?
  27. Zorientuj mapę przy pomocy kompasu.
  28. Co to jest deklinacja magnetyczna i w jakim przypadku ją uwzględniamy?
  29. Co to jest GPS i do czego służy?