Statut KW ToruńSTATUT
KLUBU WYSOKOGÓRSKIEGO W TORUNIU
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba władz i charakter prawny.
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę "Klub Wysokogórski w Toruniu" i zwane jest w dalszym ciągu "Klubem".
§2
Klub prowadzi działalność w kraju i za granicą, a siedzibą władz jest miasto Toruń.
§3
Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§4
Klub jest członkiem Polskiego Związku Alpinizmu i działa zgodnie z jego statutem, uchwałami i wytycznymi.
§5
Klub może posiadać odznaki organizacyjne i używać pieczęci z nazwą stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§6
Klub opiera swoją działalność na aktywności społecznej ogółu członków.
Rozdział 2
Cele i środki działania.
§7
Celem Klubu jest prowadzenie i rozwijanie działalności alpinistycznej (alpinistyczno-jaskiniowej).
§8
Klub realizuje swoje cele przez:
- zrzeszenie osób fizycznych zajmujących się działalnością alpinistyczną,
- popieranie, ułatwianie i organizowanie działalności sportowej, szkoleniowej i wyprawowej członków Klubu w kraju i zagranicą,
- organizowanie wewnętrznego życia klubowego, zebrań i odczytów,
- współdziałanie z instytucjami oraz organizacjami zainteresowanymi sprawami alpinizmu,
- czuwanie nad etycznym postępowaniem członków, instruktorów i trenerów,
- współpraca z placówkami naukowymi na polu zagadnień związanych z górami,
- propagowanie i popularyzowanie alpinizmu,
- inicjowanie i podejmowanie, z zachowaniem obowiązujących przepisów innej działalności zmierzającej do realizowania statutowych celów i zadań Klubu.
Rozdział 3
Członkowie Klubu.
§9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- uczestników.
§10
Członkiem zwyczajnym może być osoba, która ukończyła 16 lat i została przyjęta przez Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
§11
Członek zwyczajny ma prawo:
- czynnego i biernego wyboru do władz Klubu,
- uczestnictwa w imprezach alpinistycznych za pisemną zgodą przedstawicieli ustawowych dla osób poniżej 18 roku życia oraz korzystania ze sprzętu i pomocy Klubu,
- noszenia odznaki członkowskiej Klubu.
§12
- Uczestnikiem Klubu może zostać osoba, która nie ukończyła 16 lat i została przyjęta za pisemna zgodą rodziców lub prawnych opiekunów przez Zarząd Klubu.
- Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Klubu i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym, że w składzie Zarządu Klubu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
- Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Klubu bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu.
§13
Członek honorowy posiada wszystkie prawa członków zwyczajnych, a ponadto zwolniony jest od obowiązku płacenia składek członkowskich.
§14
Członkowie Klubu obowiązani są do:
- czynnego udziału w realizacji statutowych zadań Klubu,
- przestrzegania statutu Klubu oraz przepisów dotyczących działalności alpinistycznej,
- regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie członków.
§15
- Członkostwo Klubu ustaje w przypadku:
- wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu,
- skreślenia przez Zarząd z listy członków w przypadku niezapłacenia składek za okres co najmniej pół roku mimo pisemnego wezwania przez Zarząd,
- wykluczenia na podstawie prawomocnej uchwały Zarządu Klubu, jeśli członek Kluby w sposób istotny naruszył interesy Klubu lub postanowienia niniejszego Statutu lub w przypadku skazania prawomocnym wyrokiem Sądu Powszechnego na dodatkową karę utraty praw publicznych.
- Od uchwały Zarządu Klubu o wykluczenie z Klubu przysługuje członkowi prawo odwołania się do Walnego Zebrania członków w terminie 30 dni.
Rozdział 4
Władze Klubu.
§16
Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd Klubu,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
§17
Kadencja władz trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym przez Walne Zebranie Członków.
§18
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§19
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalenie kierunków i programu działania Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności ustępujących władz Klubu,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wybór Prezesa Klubu, pozostałych członków Zarządu, członków Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
- uchwalanie zmian w statucie,
- wybór delegatów na Walny Zjazd Delegatów Polskiego Związku Alpinizmu,
- uchwalenie wysokości składki członkowskiej i innych obciążeń finansowych Klubu,
- rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania przez władze Klubu lub członków,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Klubu o wykluczenie,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu się Klubu,
- podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości,
- nadawanie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu Klubu osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju alpinizmu.
§20
- W Walnym zebraniu członków biorą udział z głosem stanowiącym członkowie posiadający czynne i bierne prawo wyborcze.
- W Walnym Zebraniu Członków mogą brać udział bez prawa głosowania:
- przedstawiciele władz PZA,
- zaproszeni goście,
- uczestnicy.
§21
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków, co najmniej na 15 dni przed terminem zebrania.
§22
Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów.
§23
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane:
- na wniosek Zarządu Polskiego Związku Alpinizmu,
- z inicjatywy Zarządu Klubu,
- na wniosek co najmniej 1/3 liczby członków Klubu,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane przez Zarząd w terminie dwóch miesięcy od dnia podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§24
- Zarząd składa się z prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i członka zarządu.
- W przypadku ustąpienia członków, Zarządowi przysługuje prawo kooptacji w ilości nie przekraczającej 1/3 liczby członków Zarządu pochodzących z wyboru.
- Zarząd działa na podstawie regulaminu, określającego jego organizację i tryb pracy.
§25
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie działalnością Klubu i reprezentowanie jego na zewnątrz,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu w ramach zatwierdzonego budżetu,
- zwoływanie Walnych Zebrań Członków,
- przyjmowanie, skreślanie, zawieszanie i wykluczanie członków Klubu,
- ustalenie planów działania i budżetów rocznych Klubu,
- powoływanie komisji specjalistycznych stanowiących organy doradcze i pomocnicze Zarządu,
- powoływanie, nadzorowanie i odwoływanie sekcji grupujących członków o wspólnych zainteresowanych,
- uchwalenie regulaminów wewnętrznych,
- podejmowanie uchwał nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych władz Klubu.
§26
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Zarządu w tym prezesa lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
§27
- Zarząd ma prawo nakładania kar na członków Klubu w przypadku:
- naruszenia obowiązków wynikających z niniejszego statutu, uchwał lub postanowień władz Klubu albo uchwał lub postanowień władz Polskiego Związku Alpinizmu,
- lekkomyślnego uprawiania sportu wysokogórskiego,
- zachowania się niezgodnego z etyką taternicką lub godnością członka Klubu,
- naruszania przepisów Tatrzańskiego Parku Narodowego o ochronie przyrody.
- Tryb postępowania dyscyplinarnego oraz rodzaje kar określają postanowienia dyscyplinarne Polskiego Związku Alpinizmu.
§28
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków: przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i sekretarza.
- Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania co najmniej raz w roku kontroli działalności Klubu ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo - gospodarczej pod względem celowości, rzetelności, gospodarności.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zebraniu Członków sprawozdanie oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosku w przedmiocie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
- Przewodniczący Komisji może brać udział w posiedzeniach zarządu.
- Szczegółowy zakres działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin zatwierdzony przez Komisję Rewizyjną Polskiego Związku Alpinizmu.
§29
- Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem nadzoru Klubu, odrębnym od Zarządu i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania nadzoru.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów bądź wynagrodzenia w wysokości nie wyższej aniżeli określonego w art.8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. 26, poz.306 ze zm.).
§30
- Sąd Koleżeński Klubu składa się z 5 członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają przewodniczącego.
- Sąd Koleżeński orzeka w składzie co najmniej 3-osobowym pod przewodnictwem przewodniczącego lub wyznaczonego przez niego zastępcy.
- Szczegółowy zakres działania Sądu Koleżeńskiego oraz tryb postępowania w sprawach dyscyplinarnych określają odpowiednio "Zasady Postępowania Dyscyplinarnego Polskiego Związku Alpinizmu".
Rozdział 5
Majątek i fundusze Klubu.
§31
Majątek Klubu stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§32
- Na fundusz Klubu składają się:
- składki członków Klubu,
- dotacje i darowizny,
- inne wpływy uzyskane ze statutowej działalności Klubu,
- wpływy z najmu lokali w nieruchomości będącej własnością Klubu.
- Do reprezentowania Klubu, zaciągania i realizacji zobowiązań majątkowych uprawnionych jest 2 członków zarządu w tym prezes lub wiceprezes oraz skarbnik bądź upoważniony członek Zarządu na podstawie uchwały Zarządu.
- Wszelkie postanowienia władz Klubu zmierzające do uszczuplenia majątku Klubu wymagają zgody władzy rejestracyjnej.
- Wszystkie dochody Klubu uzyskane z jakichkolwiek źródeł przeznaczone są w całości na realizację celów statutowych.
Rozdział 6
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu.
§33
- Wyłączone jest udzielanie pożyczek, zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi".
- Wyłączone jest przekazywanie majątku Klubu na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wyłączone jest wykorzystywanie majątku na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Klubu.
- Wyłączone jest dokonywanie zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§34
- Uchwały w sprawie zmiany statutu, rozwiązania się Klubu lub zbycia nieruchomości podejmuje Walne Zebranie Członków większością co najmniej 2/3 głosów członków obecnych, uprawnionych do głosowania w obecności co najmniej 1/3 członków uprawnionych do głosowania.
- Zmiana statutu wymaga uprzedniego uzgodnienia z Polskim Związkiem Alpinizmu.
§35
Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określi sposób likwidacji i cel, na jaki przeznaczony zostanie majątek Klubu.
§36
Uchwała o przeznaczeniu majątku Klubu wymaga zatwierdzenia przez władzę rejestracyjną.
|